CV Mag

Pro přihlášení použijte příhlašovací údaje portálu cvmag nebo cvmagic



Za tajemstvím francouzského paradoxu

Za tajemstvím francouzského paradoxu

Kardiolog Miloš Táborskýzkoumá účinky pití vína na lidský organismus

Na pohled rovný, sebevědomý, racionální muž. Jistoty mého života? Moji pacienti. Oni se mohou opřít o mě a já o ně,? říká špičkový kardiolog Miloš Táborský. I když zrovna teď své ovečky opouští. Odchází z místa přednosty Kardiocentra Nemocnice Na Homolce na stejný post v I. Interní klinice Fakultní nemocnice a Univerzity Palackého v Olomouci. Čeká ho tady tříletý manažerský kontrakt. Během něj má kliniku restrukturalizovat a vybudovat zde moderní kardiocentrum univerzitního formátu. Ve zbylém čase bude učit? "Zblázním se z toho, ale je to dobrý!"

Proměnlivost a mnohotvárnost života ho evidentně baví. Ostatně při rozhovoru kromě profesní tváře odhalí ještě nejméně další dvě skryté identity.

Prý se odborně zabýváte příznivými účinky vína na lidský organismus…

To je tisíciletími prověřená záležitost. V moderní vědě tuto otázku otevřel v roce 1819 irský lékař Samuel Black. Ve své studii představil fenomén, který se proslavil pod názvem francouzský paradox. Podle něj má střídmé pití alkoholu příznivý vliv na kardiovaskulární systém člověka.

Aby paradox fungoval, musí mít daný jedinec především racionální přístup k věci a samozřejmě pít s mírou. Právě na určení „rozumného množství“ alkoholu si vylámaly zuby generace vědců. Ptáte-li se mě, u mužů by to mělo být 0,3 dcl vína denně, u žen asi 0,2 – 0,3 dcl. Není dobré pít častěji než pět dní v týdnu. Pití ovšem doporučuji jen zdravým lidem.

Jaká konkrétní složka vína je zdravá?

Kromě primárního ethylalkoholu, který pomáhá třeba proti ucpávání tepen, obsahuje víno i celou řadu antioxidantů. Například fenol reservatrol (pozn. red. je součástí protiplísňové „bariéry“ vinných hroznů) působí proti volným radikálům a snižuje hladinu řady metabolitů. Je zajímavé, že když vědci resveratrol izolovali a podávali pacientům v tabletách, jeho účinek zdaleka nebyl takový, jako když ho lidé přijímali ve víně. Kromě resveratrolu obsahuje víno celou řadu pozitivně působích látek jako katechin, kyselinu galovou a jiné. Zde musím zmínit klinickou studii o příznivých zdravotních účincích vína, kterou momentálně připravujeme s kolegy z pražského a olomouckého pracoviště. Hodláme vědecky zkoumat účinky pravidelného, jasně definovaného pití vína...

Pokud Vás článek zaujal, předplaťte si CVmag a staňte se milovníky ušlechtilých neřestí. Dostanete tištěný magazín, ale články si budete moci číst i na webu a to v plném znění a dokonce stahovat PDF verze.
Přejděte k registraci a předplatnému

Videa

 

Graham Hill

Duran Duran

Melancholie

Zdeněk Liška

Zdeněk Liška

The Ecstasy of St. Theresa

partneři